English English| Български Български | Africa Africa

Tune-In :: Textile Universe News
17 Декември 2017
23/07/2010
Как Истанбул може да се превърне в световна модна столица?
Автор: Hatice Utkan, от www.hurriyetdailynews.com

Когато стане дума за мода, Истанбул стои малко далеч от модния свят. Все пак след опита на културна столица, града изгрява като скъпоценен камък, с потенциала си за създаване на световни модни трендове.

Ако Париж, Ню Йорк и Лондон са главните градове на модната индустрия, Истанбул ще бъде следващия най-популярен град на модния свят.

Аз не говоря само за наличието на световно известни брандове в Истанбул, или за харченето на хиляди лири за сако или обувки. В Истанбул модата е нещо повече от това. Тя обхваща младите, улиците и брандинга.

Модният свят на Истанбул е креативен на улиците на града и разширява магическото си въздействието върху дизайнерите. Повече от известните турски дизайнери казват, че те се вдъхновяват от модните улици на Истанбул.

Какви са основните правила на уличната мода? Всъщност няма много такива. Все пак има малко важна информация, която трябва да бъде спомената тук.

Трудно е да се носят високи токчета в Истанбул, поради това че няма луксозни обувки с високи токчета по улиците. Повече от хората избягват да носят високи токчета. Града не го позволява.

По улиците на града е задължително да си облечен елегантно, но малко и бунтовнически в същото време. Аз не говоря да бъдеш “Rock chick”, но по някакъв начин различен. Нещата, които носиш през деня, трябва да бъдат носими и вечерта. Трудно е да успееш да се прибереш до дома си и смениш дрехите си, заради големите разстояния между различните точки на града. Така трудностите принуждават хората да бъдат по-практични и стилни.

Това също така означава, че модния стил на града освобождава хората.

Джинси, т-шърти, много стилни дизайнерски рокли са приветствани при едно условие. Ти трябва да се чувстваш комфортно в тях.

Винтидж, е друг стилен аспект на града. Има много магазини, продаващи винтидж облекла.

Така или иначе, футуристичните детайли на града рефлектират неговия стил и това може да се види на улицата. Вместо винтидж рокли, може да видите много футуристични и изчистени ризи или рокли.

За разлика от някои световни стереотипи, мъжете са мотора на модната динамика в Истанбул. Те не само следват модните трендове на града, но също така и създават трендове. Истанбул се готви да стане световна модна столица.
-----
б.р. За да потвърдят това намерение, няколко организации, в т.ч. ITKIB, с подкрепата на Istanbul 2010 European Capital of Culture Agency, при коопериране с Fashion Designers Association (MTD) и United Brands Association (BMD) организират за трети път най-голямото за града модно събитие “Istanbul Fashion Week” (IFW) от 25 до 28 авугст 2010 година. За да привлечат интерес към втората модна седмица, организаторите заплатиха 100 000 щ.долара на актрисата Мег Райан, за да подкрепи събитието и присъства лично на откриването й през м.февруари тази година.

Хюсеин Чалаян, едно от големите имена в съвременното изкуство (обявен два пъти за „Британски дизайнер на годината”) подкрепя инициативите на Истанбул в тази посока, като между 15 юли и 24 октомври 2010 година ще изложи свои творби от последните петнадесет години в изложбените зали на Istanbul Modern.

Амбициите на модната индустрия и обществото са насочени към наистина високи цели - за 100-годишнината от обявяването на светската република през 2023 година, да има поне 10 световно известни бранда и града да стане един от най-модните в света. 

Модата се свързва исторически с градове, от които произлиза и по-старите модни центрове са били столици, седалища на кралски дворове и градове с разточителна консумация. В миналото съществува тясна връзка между политическа власт и силата на стила. Първият пример е Париж*, към него може да бъде добавен и Лондон. През 20-ти век модата става по-автономна, като форма на културно производство. С развитието на ревютата тя става по-малко зависима от социалния престиж на клиентите и социалния календар на града. Промяната става постепенно, по различно време, на различни места. За големите космополитни центрове, тази промяна е по-малко очевидна – Париж, Лондон, Ню Йорк. Милано е последния моден център, в който иновацията на организациите в модната индустрия изиграва значителна роля.

Големият пробив се случва през 80-те години на миналия век, когато Токио се появява, като нов моден център в модната преса. Токио е поставен на модната карта от японските дизайнери, които получават признание в Париж. Това са солидни дизайн компании, с десет и повече години опит на домашния пазар, който се счита за най-загрижения по отношение на стил и с критично внимание към качеството моден пазар в света. Въпреки че японските дизайнери са считани, като група, тяхното присъствие в Париж не е резултат на дирижирано усилие, всеки има своята основа и стратегия. Търговският форум Tokyo Collections се изгражда, по-скоро реактивно, да се грижи за тълпите от чужди журналисти, които започват да включват Токио в своите пътни планове. Този тип на организация е типичен за японската правителствена индустриална политика – когато компаниите поемат отговорност за редица публични услуги или социални отговорности, а правителствените институции стоят зад тях и в тясно сътрудничество с компаниите.** Но в съответствие с нейната основна ориентация, модната преса е по-малко заинтересована от финансовия и организационен статус на японските модни компании, а повече в многоизразна интерпретация на първото систематично признание за една не-западна нация, като глобален стилен лидер. Те наблягат на културата, над бизнеса. Взаимствайки от беседи с културен стереотип, те правят „японската инвазия в Париж” да изглежда по-единна, отколкото тя е всъщност. В този смисъл, сблъсъка между японските модни дизайнери и международната модна преса създава представата, която влезна в идеята, че новите модни центрове възникват чрез стратегии и оркестрирани усилия.

Това изглежда е стратегията, следвана и от турския бизнес, подкрепяна от турските институции, имаща за цел да постави Истанбул на картата на модните центрове в следващите 15 години.

Петнадесет години са достатъчно време за една индустрия да се преобрази, приблизително толкова време бе необходимо на датската модна индустрия да заеме достойно място сред водените от дизайн национални индустрии. Копенхаген се бори също за място в челото на световната мода, но въпреки международните успехи на трите големи флагмански и десетките силни дизайнерски датски компании все още не е изписала името си сред световните модни столици.

Истанбул e създал организации, участвуващи със силен глас във всички световни индустриални събития. Предстои обаче модната индустрия да бъде представена в друга светлина и да бъде решена важна задача - да се обърне имиджа на индустрията от производствено ориентирана, към индустрия, движена от дизайна.

Истанбул смята да разруши някои от стереотипите в модата - там се създават трендове, налагани от поведението на мъжа в обществото, жените ползват по-малко или никак високи токчета. Дали това не е твърде много за глобалния потребител. Дали калдъръмите на истанбулските улици няма да се окажат неудобни за тълпите от модни журналистки и препъни камъчето за пътя към завоюване на световно признание. Времето ще покаже.

Референции: Translating Fashion into Danish - Marie Riegels Melchior, Lise Skov, Fabian Faurholt Csaba (2009)

*(Palmar 2007)
** (Dore, 1986)
Коментари

Ако желаете да добавите коментар, моля логнете се!

© 2006 Tune - In All rights reserved Studiо ITTI
Web Based Solutions
USAIDСайтът е изработен с подкрепата на проектa на Американската агенция за международно развитие "Алианс доброволци за икономически растеж"
Tune-In :: Textile Universe News