English English| Български Български | Africa Africa

Tune-In :: Textile Universe News
18 Октомври 2017
18/01/2009
Да бъда или да не бъда ... дизайнер?

Тъй като на сайта бяха излъчени няколко съобщения за конкурси за млади дизайнери и се очаква, че ще има интерес към някои от тях сред младите български дизайнери, потърсих какво е необходимо на дизайнерите, за да се подготвят за конкурсите. Ето какво споделя един от уважаваните пионери на датския моден дизайн Jorgen Norgaard.

„За да спечелите моден конкурс, не е необходимо да тичате из магазините и да оглеждате, какво предлага пазара. Модата е животно, което никога не може да хванете, а когато мислите, че сте го хванали, то се изплъзва. То се движи напред, назад, настрани...
Единствения метод да успеете в модната индустрия е да опознаете себе си и да изразявате вашите идеи по истински начин, вдъхновени от есенцията на времето, на този ден и на възрастта.
Дизайнът е 50% функция, 50% съблазнение. Модата е 50% дизайн, 50% маркетинг.
Жизнено необходимо е партньорството, за да бъде един дизайнер успешен. Поради природата на модата, дизайнера не може да се фокусира на собствените творения и нуждите на пазара едновременно. Тя или той се нуждаят от партньор, който разбира пазара и може умело и професионално да предаде съобщението, комуникацията на дизайнера на потребителския пазар.”

Това е, това е дори нещо повече от един конкурс, това е живота на дизайнера... Има ли някой дизайнер, който да не го е разбрал. Но на датчаните им е лесно. Там заедно с дизайнерите, расте и конкурентно маркетинг поколение. Всеки завършил дизайнер си хваща за ръка един маркетинг магистър, всеки магистър маркетинг си намира по един дизайнер и пробиват. Напук на големите три в датската индустрия, а и не само там, те успяват. У нас все още няма институции, предлагащи развитие в модния маркетинг, но общ маркетинг се изучава в доста организации. Защо обаче партньорствата между дизайна и маркетинга у нас се забелязват едва, едва.

Ще дадем няколко примера на успешни партньорства. Когато се говори за модни дизайнери, независимо от цялостната пазарна обстановка, която е такава, каквато е, сред най-често спряганите имена на модни дизайнери виждаме тези на Аля Милушева, Виргиния Здравкова, Вероника Вапирова. Веднага до тях ще забележим „невидимата ръка” на маркетинга, която за първите две са съпрузите на дизайнерките, за третата е нейния партньор Десислава Божкова.

И ако при първите две, общия фамилен бизнес, е причината да се включи маркетинга, т.е. съпруга в акция, то при тандема Вапирова-Божкова, очевидно става дума за интереси. Т.е. какъвто и да е модния бизнес у нас, съществуват възможности за маркетинг експертите да направят пробиви и да постигнат успешна предприемаческа кариера в тази сфера на дейност. Само че маркетинг специалистите, колкото ги има, все още намират по-спокойна изява във фирмите за бързооборотни стоки и други големи компании, където те са доволни от сравнително високото заплащане на техния труд и нямат необходимост да влизат в света на бизнеса, данъците и отговорността да взимаш важни маркетинг решения.

Нещо трябва да привлече маркетинг специалистите в модния бизнес. На тези хора трябва да им замирише на пари, за да потърсят дизайнерите. За да подадат ръка на оставащите без развитие, но талантливи дизайнери.

Икономиката ни учи, че за да има търсене, трябва да има оскъдица. А маркетинга ни казва, че ако няма оскъдица, може да я създадем. Това се прави успешно от всички модни компании днес. Нима няма облекла на пазара, нима е време на оскъдица и някой може да остане необлечен. Не, магазините все още се пълнят с потребители, защото те са привлечени там от маркетинга. Когато H&M пуска колекцията на Karl Lagerfeld за H&M в 20 от техните близо 1000 магазина по това време, тяхната „безкористна цел” не е да задоволят зажаднелия за дизайнерски облекла потребител, а да създадат оскъдица, която да заработи в тяхна полза и да вкара още клиенти в техните магазини.

Омагьосаният кръг – няма търсене на български дизайнери, защото няма дефицит. Няма дефицит, защото няма моден маркетинг. Няма моден маркетинг, защото няма лесни пари в модния бизнес, или по-точно, защото както във всяко предприемачество, тук има риск. Почти няма и медии, които безпристрастно да представят млади талантливи дизайнери, където да бъдат забелязани от други млади талантливи маркетолози.

Какво трябва да направи модния дизайнер (поне!). Началото...да създаде истинската история на своя творчески живот, дали това ще бъде историята за пашкулите коприна, за куклите, за панделките, които мама носи от работата си на шивачка, дори за таланта на Кира. Истории от подобен род не липсват и на този сайт също могат да бъдат видяни някои примери за това. Но тази история трябва да бъде написана професионално, така че да привлече внимание. Не само на модните журналисти,  но и на тези маркетинг предприемачи, които ще решат един ден да заработят за себе си, които трябва да забележат онова, което прави различен един млад дизайнер от другите, това което може да направи едно бъдещо партньорство успешно.

Кой ще я публикува? Където и да бъде представена, трябва да се има предвид, че това първо представяне, ще съпътства дизайнера през целия му живот. Веднъж представени в розова рубрика, ще бъде трудно на дизайнера да излезе от там. Младият дизайнер трябва да вземе важно решение за позициониране, защото ако фирмите могат да позиционират един бранд на едно ниво, друг бранд на друго, модния дизайнер има само едно име и то е името, което носи през целия си живот.

След това, продължаваме, борим се да се представяме все по-често пред обществото, пред нашите потребители, пред бъдещите ни маркетинг партньори. Преди две години, една позната дизайнерка сподели с мен, че когато прави ревюта, интереса към нейните творби и продажбите и растат. Но въпреки, че бе разбрала тази истина, въпросната дизайнерка не правеше нови ревюта и бавно, но сигурно свиваше бизнеса си, нямаше сътрудничество с маркетинга. Какво представляват ревютата? - промоция, а промоцията е част от маркетинга, който тази дизайнерка бе загърбила, загърбила бе и бизнеса си.

Нека да се върнем на процентите, подсказани от Norgaard. Дали ще ги гледаме като 100 или 200%, творчеството на дизайнера може да покрие само дизайна и функцията, а съблазънта и маркетинга са друга половина от дейността, от чието естество малцина от дизайнерите разбират професионално. Така че избор на практика няма – или дизайнера се заема да намери своя маркетинг пътеводител, който да го изведе до прожекторите на модните дефилета или потъва в света на парцалките и шивашките услуги.

Други материали по темата
Първите стъпки в модния бизнес
Имаме ли план за развитие на нашите идеи?
750 дни ателие Bipone в центъра на Виена

Коментари

Ако желаете да добавите коментар, моля логнете се!

© 2006 Tune - In All rights reserved Studiо ITTI
Web Based Solutions
USAIDСайтът е изработен с подкрепата на проектa на Американската агенция за международно развитие "Алианс доброволци за икономически растеж"
Tune-In :: Textile Universe News